Live Review Hamar Bluesklubb 27.11.21

foto : Hanne Fossum

Louisiana toner varmet Gregers Live
Flekkefjord sine store bluessønn Arne Reidar Skage Jr., gjestet Hamar Bluesklubb den siste lørdagen i November. Han ga ut sin debut LP i Februar i år som heter "procrastination blues". Platen inneholder 8 spor, noen er spilt inn i New Orlèans. Med seg til eftasblues (27.11.2021) har han et norsk stjernelag, to av dem bidrar på LP-platen. Trommeslageren er en gammel ringrev fra Stavanger, Stene Osmundsen, på bassgitar rutinerte Atle Rakvåg fra Sarpsborg, å på piano og sang finner vi Tor Einar Bekken fra finnskogen, nå bosatt i Trondheim. Hovedpersonen Arne Skage Jr., spiller strålende varm slide gitar og synger nydelig krydder fra hovedstaden i Louisiana, New Orlèans.

New Orlèans i Hamar
Arne Skage Jr. gjestet Gregers Live en sen høst dag. Gitaristen var tidligere i år på vår Sommerscene sammen med sin følges venn, pianisten Reidar Larsen. Og det er først nå Arne Skage Jr. reiser rundt på en lite norgesturnèe. Moro han har fått med seg trygge gutter på de andre instrumentene. Stene Osmundsen spilte trommer og perkusjon som Zigaboo Modeliste eller Smokey Johnson, som er en særstil av rytmene i louisiana musikken. Da var det enkelt for Atle Rakvåg på bassgitaren. Her ga Arne Skage Jr. tillit til bassisten om å kline til med nydelige solo partier, sånn som rytmene i gulf staten skal låte. Arne Skage Jr. vartet opp med alle låtene fra "procrastination blues". Mange gnistrende soloer på slide gitaren, en Dialtone (merke på gitaren). Spilte også på Stratocastere stemt i forskjellige durer. Mitt i settet ga Arne Skage Jr., sang jobben til Dr. Bekken. Han ga oss to låter av kjente og ukjente piano ikòner. Først Buster Pickins sin "sweet hattie green", vi fikk en herlig historie om Buster Pickins fra hans turnèer på 1930-40 tallet i Amerika. Og Dr. Bekken hyllet legenden Professor Longhair alias Roy Bird, som ville fylt 100 år i fjor. Arne Skage Jr. hyllet også sine favoritter fra krydder byen, Clifton Chenier, Leslie Blackshear Smith og Steve Conn. Publikum satte virkelig pris på en annen type blues enn standarden. Moro at Arne Skage Jr. har satt sitt merke på denne formen for krydder blues.

Bekken , Skage, Osmundsen, Rakvåg

foto : Hanne Fossum

Takk til lydteknikker Morten Melby for flott lydbilde.